lauantai 11. heinäkuuta 2015

Suklaamarenki


Jäätelöä tehdessä käytetään vain keltuiset, jää valkuiset sitten marenkiin. Olen monta kertaa tehnyt marenkia ja nyt muutamaa viime kertaa lukuun ottamatta, myös aika hyvin epäonnistunut niissä. Poikakin kysyi, että onko näitä vaikea tehdä, kun melkein kaksin käsin söi suklaamarenkeja.


Aineet ovat perusmarenkiin kananmunan valkuainen ja sokeri, eli sillä perusteella helppo. Joukkoon lisätään muutama tippa etikkaa tai sitruunamehua, riippuen ohjeista, mutta ilmankin onnistuu. Mutta vatkaus ja kypsennys ovat ilmeisesti se, jossa olen ennen epäonnistunut. Joo-o, vatkataan kovaksi ja kiiltäväksi, sokeri lisätään vähitellen. Nyt olen erään vinkin mukaan vatkannut marengin teräskattilassa vesihauteessa. Vesi ei kiehu vaan höyryää. En tiedä onko mitään taikaa? Sitten olen kypsentänyt kieroilmalla kaksi pellistä samalla kertaa vajaa 100-astetta tunnin ja sen jälkeen kiertoilma pois ja antanut olla, kunnes hyvin irtoavat leivinpaperista, eli ovat kuivia ja rapeita, ehkä aavistus keskellä kosteutta, riippuen merengin paksuudesta.


Viiden valkuisen annokseen lisäsin ehkä n 60-70g tummaata suklaata sulatettuna. Osan pursotin, mutta niistä ei tullut kauniita, suklaa sekoittui liiaksi marenkiin sekä minulla oli liian pieni tylla. Mutta lusikkalla "heitetyissä" kasoissa suklaa erottui kauniisti, kun vaan pyöräytti suklaan marenkiin muutaman kerran. Suklaamerengit maistuivat minustakin paremmille kuin ilman suklaata olevat, tietysti. Pitäis tehdä niistä, kermavaahdosta ja mansikoista kakku, oisko hyvää??

Hyvää viikonloppua!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommenteista! Ilahdun niistä todella!